[Commercial Review] Bavaria, de Persgroep, Hema

  • Bureaus
  • 5 dec 2016 @ 10:25
  • Link
  • Gérard Ghazarian
    Gérard Ghazarian

    CEO
    Candid Group
  • TelevisieCommercials

Welcome to the family, een leuk uitnodigend, gastvrij regeltje waarmee Bavaria de toekomst ingaat. Ter introductie is er een tv-commercial bij gemaakt. Of eigenlijk moet ik zeggen: er is een commercial bijgezocht, want het zijn allemaal stockbeelden van feestende en dansende mensen.

Ik kan me voorstellen wat de producer en creatie in koor riepen toen al het beeldmateriaal, na het eindeloos doorspitten van stocklibraries, uiteindelijk gevonden was. Nee, dat is flauw. Zo’n nieuwe regel heeft tijd nodig en de toekomst zal het leren. Vind ik het Bavariawaardig, een merk met een enorme geschiedenis en prachtig reclamewerk? Nee, dat niet echt, maar dit kan een nieuwe stijlkeuze zijn. Er is echter één ding waarvan ik zeker weet dat het niet gaat werken en dat is de typografie. Het klopt in die zin dat de letter een uitstraling van een gezellige, bourgondische Brabander heeft, maar het is nauwelijks leesbaar. Probeer de abri’s maar eens te lezen, lukt je niet. Tip van de mediaman: stap over op een leesbaar lettertje. 

De Persgroep

Het lezen van een fysieke krant is voor velen misschien een achterhaalde bezigheid, iets van vroegâh, iets voor 50-plussers, maar toch, ervaring leert dat het lezen van een krant op zich een uiterst relaxte en soms leerzame bezigheid is, waarbij je tegelijkertijd een kop koffie kunt drinken of een broodje kunt eten, of af en toe eens kunt opkijken naar wat er voorbij loopt.

De Persgroep heeft een fopumentaire gemaakt om duidelijke te maken dat …  Ja, wat eigenlijk? En voor wie? En waarom? “De Persgroep omarmt nieuwe technologie, maar het omarmen van nieuwe technologie is geen doel op zich”, zo lezen we begeleidend bij het filmpje. Dat is een loffelijk en begrijpelijk streven, maar is dit dan de manier om dat duidelijk te maken? 

Je kunt een hele hoop prachtige dingen met VR, maar een krant lezen is er duidelijk niet een van. Volgens de fopumentaire is er alles aan gedaan om het krantleesgevoel zo goed mogelijk te benaderen (broadsheetformaat?). Van geluid, tot het gevoel van papier aan alles is gedacht. Ik zou dan zeggen, doe die handschoenen uit, leg de Oculus Rift aan de kant, pak een kop koffie en lees een krant. Veel makkelijker en je kunt gewoon gebruikmaken van branded content, waarin je uitlegt dat nieuws, in welke vorm dan ook, altijd de aandacht krijgt.

Hema Sintersizer

Wat een fantastisch concept is dit en wat een kinderfeest. Maak een decor van je Sinterklaas-assortiment, van speelgoed tot pepernoot. Hoeveel interactie wil je met je productaanbod? Geef kinderen, geheel in lijn met een populaire Voice Kids, de mogelijkheid om een eigen Sinterklaasliedje te maken en te uploaden. Leuke app die je verder helpt en waar je je componistenskills mee kunt oefenen. Hoeveel sympathie wil je voor je merk? De geüploade reacties spreken boekdelen. De Sintersizer, heerlijk Hema. Zo doe je dat dus, een online concept.

Gérard Ghazarian is CEO van Candid Group.
www.candidvalley.com

 

Gérard Ghazarian

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken